Authors :
Cristina Mercuri Photo Simone Giordano
Event :

COREOFONIE

Eliasson work (video recording, duration ca. 13’)

Realized on a light-work by Olafur Eliasson and on Stravinsky’s Rite of the Spring


The moving rings of light in the work The sun has no money by Olafur Eliasson, set up in the apse of the Monumental Complex of S. Francesco in Cuneo (Italy), are captured in real time by a motion tracking system programmed by METS- Conservatory of Cuneo, which, reacting to particular configurations of the play of light, activates the diffusion in the exhibition space of electronic sound fragments, constructed from as many short extracts from Stravinsky’s Rite of the Spring. These extemporaneous musical episodes, immersed in a background sound setting, in turn arouse a reaction in the dancers of the EgriBiancoDanza company, of Turin who associate them with different choreographic gestures often unpredictable in their sequence and direction, in turn the result of a decomposition of a choreography of The rite of the Spring. The METS idea of temporarily "expanding" installations and contemporary works of art through the experimental sound dimension finds full realization in this concept, also thanks to the fundamental contribution of the choreutic action: the rings of light become metaphorical rings of a creative chain that generates sound from light and a dance gesture from sound.

La performance è parte di un percorso itinerante in cui i danzatori della Compagnia EgriBianco-Danza reagiscono a una destrutturazione musicale elettronica de Le sacre du printemps realizzata dai compositori METS, associando tali frammenti stravinskijani a diverse gestualità coreografiche spesso imprevedibili nella loro sequenza e direzione, frutto anch’esse di un analogo processo di de-composizione di una coreografia pre-esistente per Le sacre, opera di Raphael Bianco.

Il connubio tra materia ed essere umano non si declina tuttavia soltanto nell’azione coreutica inne-scata dal suono, ma è centrale nella destrutturazione stessa della partitura stravinskijana, determina-ta infatti ad ogni ripresa della performance dall’interattività del pubblico stesso.

L’idea della Compagnia EgriBiancoDanza è quella di recuperare del materiale di repertorio della versione di Le Sacre di Raphael Bianco: una frammentazione del vocabolario esistente, rielaborato nell’economia dei materiali ed essenza della drammaturgia della coreografia di riferimento.


Sound: Cristina Mercuri, Simone Giordano, Simone Conforti, Gianluca Verlingieri (Affiliation: METS-Conservatory of Cuneo (Italy)-EgriBiancoDanza (Turin, Italy))

Choreography: Raphael Bianco

Dancers: Compagnia EgriBiancoDanza